Чому заборона реєстрації авто з США створить нові проблеми? – Думка експертів

Поділитися:

Імпорт авто із США зайняв самостійну нішу на авторинку України. Система доволі проста: автомобілі, що потрапили у ДТП, реєструються як ті, що не мають права виїжджати на дороги США. Такі автомобілі продаються в Україну «з молотка», ремонтуються та реєструються новими автовласниками у сервісних центрах МВС. Незважаючи на можливі ризики та довготривалість процесу, кінцевий споживач отримує авто у пристойному стані та за ціною, що може бути вдвічі, а то й втричі меншою за вартість аналогічного авто на внутрішньому ринку. 

Нова постанова Міністерства внутрішніх справ України має на меті заборонити реєстрацію автомобілів, що підлягають утилізації у США, а також вводить ряд бюрократичних ускладнень процесу. Мету таких заходів уряд вбачає у необхідность вберегти українців від так званого «автохламу». Але не все так просто. 

Директор комунікаційно-аналітичного центру «CASE Ukraine» Микола Малуха та виконуючий обов’язки директора громадської спілки «Доступне авто» Станіслав Бучацький допомогли Першому діловому розібратися у причинах та можливих наслідках ініціативи МВС.

Чи вплинуть зміни на імпорт авто та які проблеми має ініціатива МВС? 

Станіслав Бучацький вважає, що практичного та запланованого ефекту не буде, натомість з’явиться багато опцій для створення корупційних схем або ж методів, що дозволяють обійти нові норми. 

«Будь-яке подібне рішення спричинить лише появу нової послуги у посередників, які дозволять ввозити авто попри заборони. В результаті авто лише подорожчають на кількасот доларів. Серед можливих шляхів обійти новий порядок — переробка чи підробка документів або ж корупція вже у сервісних центрах МВС, коли під час реєстрації, за додаткову плату, спеціалісти будуть готові закрити очі на невідповідність документів», – каже Бучацький.

Вагомим недоліком постанови експерт також вважає відсутність переліку документів, на підставі яких автівка буде визнана такою, яка не підлягає реєстрації в Україні. Справа в тому, що в кожному штаті США діє своє законодавство, а отже немає єдиної форми документа, за яким транспортний засіб визнається утилізованим. Фактично, кожен штат видає різні документи, що означають одне і те ж саме. 

Микола Малуха говорить, що у пошкоджених автомобілів є можливість повернутися на дороги, якщо вони пройдуть належний ремонт і власник отримає на них відповідний сертифікат. Зараз такі процедури проводяться в Україні, але якщо постанова вступить в силу, то посередники будуть ремонтувати авто та отримувати документи за кордоном. Після цього вони все одно будуть потрапляти в країну, просто без ярлику «авто із США». 

«Мінімум 50% відсотків автомобілів із США потребують ремонту. Це дає можливість розвиватися відповідному бізнесу — працюють автомайстерні, механіки мають роботу, платяться податки та наповнюється бюджет. Проте тепер ми просто можемо створити нові корупційні схеми, а частину прибуткового бізнесу просто віддати іншим країнам», – каже Малуха. 

Легалізація документів 

Першочергова редакції проєкту постанови передбачала апостилізацію та офіційний переклад документів на авто. У поточній редакції замість пункту про апостиль з’явився пункт про легалізацію, процедура якої є досить розмитою в даному контексті. 

Справа в тому, що апостиль — це процес спрощеної легалізації документів для використання їх за кордоном. Процедура регламентується Гаазькою конвенцією, що прямо забороняє ставити апостиль на техпаспорти авто, а отже вимоги про апостилізацію документів на авто, що були передбачені спочатку, не могли бути прийнятими взагалі. 

Микола Малуха зазначає, що кращим засобом запобігання підробці документів стала б реформа митниці, в результаті якої митники могли б обмінюватись інформацією з іноземними колегами та мати достовірні дані про товари, що надходять в Україну. Це вирішило б ряд проблем, що виходять далеко за межі авторинку. А бюрократичні ускладнення, пропоновані МВС, експерт вважає кроком, протилежним політиці держави стосовно спрощення відносин міжнародної торгівлі. 

Офіційні та реальні завдання проєкту на думку експертів

Федерація автопрому України та представники Кабміну говорять, що постанова покликана зберегти українців від «автохламу» та впорядкувати авторинок. Станіслав Бучацький вважає, що під такими красивими гаслами проходить боротьба не з неякісними авто, а із бізнесом, що їх постачає. 

«Ринок вживаних авто конкурує із виробниками та дилерами нових транспортних засобів. Подібними документами лобіюються інтереси великих автовиробників, що втрачають значні прибутки через існування вторинного ринку. Якщо говорити про боротьбу із неякісними товарами, то потрібно насамперед регламентувати технічний стан автомобілів, що виїжджають на дороги країни. Кожне авто, що ввезене з-за кордону, як нове, так і вживане, підлягає обов’язковій сертифікації. Якщо машина пройшла процедуру відновлення та отримала сертифікат відповідності, то це вже говорить про її безпечність та якість. Є думка про те, що сертифікація не дає стовідсоткових гарантій якості, тоді постає питання в тому, чи потрібна нам взагалі процедура, що не дає впевненості кінцевому споживачеві? На мою думку, вберегти українців від «автохламу» може процедура повного та комплексного технічного огляду, але не така, як була ще донедавна, коли за певну сумму можна було отримати заповітний талончик», – пояснив Бучацький. 

 «Подібні процедури повинні стимулювати автовиробників, але це не працює на практиці. 28% ТЗ України це радянські та російські авто 90-х років, а штучні перепони від Кабміну лише заважають нам перейти на більш нові авто природним шляхом та створюють нові й нові плацдарми для корупційних схем. Щоб цього уникнути, нам треба скасувати митні обмеження і не вводити жодних нових регуляцій», – доводить Малуха. 

Проблеми українського автопрому 

Попри всі умови, що були створені для стимулювання українського автопрому, він залишається в поганому стані. Держава намагається стимулювати автовиробництво не за рахунок живої ринкової конкуренції, а за рахунок створення перешкод для вторинного ринку та кінцевих споживачів. Станіслав Бучацький заявляє, що фактично єдиним виробником авто в Україні є підприємство «Єврокар», що виробляє близько 5000 чеських «Skoda» на рік. В цей час «АвтоЗАЗ», ігноруючи пряму заборону торгівлі з Росією, збирає російські «Лади»: 

«В Україну приїздить авто без коліс та деяких частин кузова, вони називають це машинокомплектом. Це все збирається докупи на запорізькому заводі і робиться заява про те, що автомобілі вироблені в Україні» – каже Бучацький. 

«У 2004 році «АвтоЗАЗ» отримав звільнення від сплати ПДВ. В результаті завод отримав надприбуток, проте на зароблені кошти не модернізував виробництво, залишивши якість товарів на неконкурентному рівні. Найкращим захистом для українського автовиробництва буде захист права власності, коли великі інвестори зможуть купити землю без хабарів місцевій владі, підключитися до електромережі без перепон та не будуть цькуватися постійними перевірками чи заборонами» — говорить Микола Малуха.

Експерти наводять приклад Польщі, яка закрила свій великий завод FSO, але створила сприятливі умови для інвесторів. Великі автовиробники зайшли в країну, побудували заводи, дали робочі місця та виробляють продукцію не тільки для внутрішнього ринку, а й на експорт. Станіслав Бучацький зазначає, що Україна може стимулювати інвесторів, що виробляють електромобілі, розміщувати потужності у нас в країні. 

Експерти сходяться у думці, що стимулювати автовиробництво потрібно за рахунок створення конкуренції автовиробників, а шлях створення штучних перешкод для імпортерів авто та простих споживачів не дасть вагомих результатів. Натомість Україна може сама собі створити нові корупційні можливості, віддати за кордон частину прибуткового бізнесу та позбавити українців змоги придбати якісне авто. 

Підписуйтесь на Перший Діловий телеканал в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!

загрузка...
Читайте також
13 Серпня 2020 року - 10:50
За добу загинуло 22 пацієнта
13 Серпня 2020 року - 10:43
В Україні кожні 24 години лабораторно підтверджуються...
13 Серпня 2020 року - 7:16
У МОЗ змінили перелік показників для розподілу регіонів за кольором
12 Серпня 2020 року - 21:30
Програма CIP стає все більш популярною.