Фото: як зупинити старіння авто з пробігом (Getty Images) Автор: Константин Широкун
Один з вагомих мінусів вживаної машини у тому, що її старіння відбувається лавиноподібно – автомобіль старішає тим швидше, чим більше йому років. Але цей процес можна пригальмувати.
Про те, як стримати старіння свого автомобіля, читайте в матеріалі РБК-Україна.
При підготовці статті були використані матеріали InterCars та L`Automobille.
Так влаштований світ техніки: деталі у вузлах і агрегатах зношуються не кожна сама по собі, а у взаємодії з іншими. І часто одна стара деталь починає руйнувати кулька сусідніх, ще цілком бадьорих. В старому автомобілі це зазвичай має такий вигляд: маса дрібних технічних негараздів, встежити за якими власник не в змозі, у свою чергу провокують вже серйозні поламки – а вони обіцяють і реальні фінансові збитки, і втрату машиною працездатності.
Ми поговоримо про те, як, знаючи основні напрямки пошуку цих підступних дрібниць, вчасно їх виявляти і усовувати. Звісно, назвати тут всі ймовірні відмови неможливо, проте ми можемо для прикладу розглянути декілька найтиповіших ситуацій.
Чому одна деталь ламає іншу
Попри велике розмаїття типів і марок авто, в технічному плані вони всі дуже подібні, тому і приклади “саморуйнації” як правило характерні для всіх популярних моделей.
Пластикові кріплення та фіксатори. Копійчані за вартістю деталі – пістоні, хомути, фіксатори різних типів тримають трубки, дроти та інші довгі і гнучкі елементи під капотом та під днищем. Від віку їхній пластик втрачає пружність чи ламається, через що електричні джгути, трубки паливопроводів та гідравліки можуть торкатися рухомих деталей і врешті-решт виявляються “перепиляні” ними. Як наслідок: замикання, знеструмлення систем, відмова гальм, і якщо не великий ремонт, то аварія чи пожежа.
Зношення деталей, які не мають зношуватись. Так, навіть деталі, що теоретично не зазнають зносу, можуть зруйнуватись – але через чинники, не передбачені виробником. Наприклад, через корозію, втому металу або через вібрації. Відтак, маємо пошкодження сусідніх деталей. Скажімо, важкий акумулятор (порядку 12 – 15 кг) через загублене чи з’їдене іржею кріплення може з’їхати убік, обірвати дроти і шланги або розчавити своєю масою сусідній блок запобіжників.
Зміщення кріплення вентилятора радіатора. Кронштейну чи дефлектору вентилятора достатньо під вагою електромоторчика зміститись зі свого місця на кілька міліметрів (наприклад, через корозію кріплення), як в такт з коливаннями двигуна він почне “пиляти” стільники радіатора. І незабаром: антифриз на дорозі, двигун – перегрітий, уся машина – на буксирі чи на лафеті.
Засмітився або зруйнувався водосток. У нинішніх моделей, особливо в багатих комплектаціях, може бути кілька водостоків, проблеми з якими призводять до ще більших проблем. Ці трубки та канали з часом забиваються брудом, ламаються або просто іржавіють – і в результаті дощова вода спрямовується на роз’єми дротів та електронні блоки, купання яких аж ніяк не вітається.
Негаразди з електрообладнанням. Певні моделі двигунів не люблять такої дріб’язкової несправності як пробій того чи іншого ізолятора в ланцюгу високої напруги свічок запалювання. Воно спочатку або не помітне зовсім, або проявляється як нестійкий холостий хід. Проте трохи згодом через це може вийти з ладу котушка запалювання – дуже недешева річ.
Ущільнення (сальники). Гумові деталі втрачають еластичність і через старіння, і внаслідок зношення. Наприклад, сальник якогось агрегата починає сигналізувати про себе потінням корпусної деталі, а якщо ці натяки проігнорувати, можуть настати більш руйнівні процеси. Наприклад, рідке мастило, отримавши волю через зношений сальник, вимиває консистентну змазку з найближчого підшипника. Який незабаром виходить з ладу і потребує непростої і недешевої заміни – наприклад, це буває в агрегатах трансмісії, напіввісях, у помпі системи охолодження.
Якщо коротко
Якщо ви володієте вашою машиною з її перших кілометрів пробігу, і продовжуєте користуватись нею з двома-трьома сотнями тисяч на одометрі, вам доведеться з часом змінювати своє ставлення до неї. А саме – більше дбати про її стан, частіше відкривати капот і періодично відвідувати СТО, не чекаючи поламок і тривожних симптомів.
Нагадаємо, нещодавно РБК-Україна розповідало, як відрізнити кросовер від позашляховика.